دانگ فنگ S۵۰

با وجود تحریم‌ها و تشدید فشارهای بین‌المللی بر صنایع تولیدی کشور و به‌خصوص صنعت خودرو، به‌زودی شاهد عرضه محصولات چینی به کشور که در قالب همکاری مشترک با نشان‌های تجاری ایرانی به بازار راه پیدا خواهند کرد، خواهیم بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،با وجود تحریم‌ها و تشدید فشارهای بین‌المللی بر صنایع تولیدی کشور و به‌خصوص صنعت خودرو، به‌زودی شاهد عرضه محصولات چینی به کشور که در قالب همکاری مشترک با نشان‌های تجاری ایرانی به بازار راه پیدا خواهند کرد، خواهیم بود.  اما در این میان نکته جالب‌توجهی وجود دارد و آن حضور دانگ‌فنگ در بسیاری از بخش‌هاست. درواقع این برند چینی از اواخر سال گذشته با برخی شرکت‌های خودروساز ایرانی وارد مذاکره شده است و قصد دارد به‌واسطه تعدد شرکاری تجاری خود در ایران، سهم بیشتری از بازار تشنه ایران را از آن خود کند. از همین رو ماه‌های پایانی سال 98 و در سکوت کامل خبری، شاهد معرفی محصولی جدید از سوی خودروسازی فردا با نام «فردا SX6» بودیم که درواقع این خودرو محصولی از دانگ‌فنگ است که پس از امضای قرارداد همکاری مشترک با خودروسازی فردا، با نشان اختصاصی این شرکت به بازار راه پیدا کرده است.
البته پیش از این نیز چنین شیوه‌ای در برخی دیگر از خودروسازان خصوصی مورداستفاده قرار گرفته و باعث شده است برند جدیدی با پشتوانه برند مادر تاسیس شود و خریداران با اطمینان خاطر از ارائه خدمات پس از فروش مناسب و همچنین تامین قطعات یدکی، به برندهای تازه‌تاسیس اعتماد کنند.
دانگ‌فنگ پیش از این نیز همکاری گسترده‌ای با گروه صنعتی ایران‌خودرو داشته و محصولاتی از جمله دانگ‌فنگ H30 کراس و S30 را به بازار ایران عرضه کرده است. اما اکنون دامنه فعالیت این شرکت بسیار گسترده‌تر شده و شرکای تجاری جدیدی را برای خود انتخاب کرده که خودروسازی فردا ازجمله آن‌هاست. چند خودروساز خصوصی دیگر نیز در لیست شرکای تجاری ایرانی این شرکت قرار دارند که تا مشخص نشدن وضعیت قطعی همکاری مشترک، به صورت چراغ خاموش و در سکوت خبری به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
یکی دیگر از شرکای تجاری دانگ‌فنگ در ایران که به تازگی مشخص شده است، شرکت آذویکو یا همان صنعت خودرو آذربایجان است. درواقع این شرکت که سابقه همکاری مشترک با سایک موتورز چین را در کارنامه خود دارد، به دلیل تحریم‌ها و قطع همکاری ازسوی شریک چینی، با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند. اما اکنون مدیران این شرکت به‌منظور رفع مشکلات، قرارداد جدیدی در زمینه تولید با دانگ‌فنگ به امضا رسانده‌اند و تصمیم دارند با تولید و عرضه محصولات جدید، تعهدات معوقه خود را جبران کنند و پس از آن به سهم‌خواهی از بازار بپردازند.
شرکت صنعت خودرو آذربایجان با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت، مبنی‌بر پیش‌فروش ۶ هزار و ۶۶۴ دستگاه خودرو ام‌جی۳۶۰، اقدام به پیش‌فروش کمتر از ۶هزار دستگاه کرد که ۱۲هزار و ۵۲۸ دستگاه را ثبت‌سفارش و هزینه خرید ۵ هزار و ۶۹۲ دستگاه را نیز پرداخت و برای طرف خارجی سوئیفت کرده است. به‌دلیل همکاری شرکت سایک‌موتورزچین با تحریم‌های اعمالی آمریکا و عدم ارسال قطعات منفصله خودرو، تولید خودرو ام‌جی۳۶۰ منتفی  شدو شرکت صرفا توانست تعداد ۲ هزار و ۲۴۸ دستگاه خودرو را تولید و تحویل دهد.
حال آذویکو پس از قطعی شدن همکاری مشترکش با دانگ‌فنگ، از جایگزینی محصولات جدید با خودروهای غیرقابل‌تحویل ام‌جی360 خبر داد که البته همین موضوع با حواشی متعددی همراه بوده، نکته قابل‌توجه در این خصوص نام لوکسژن در محصولات قابل‌عرضه این شرکت است که نشان می‌دهد به‌واسطه تولید محصولات تایوانی لوکسژن در خط تولید دانگ‌فنگ، پای این برند بار دیگر از طریق آذویکو به کشور باز شده است. پیش‌از این نیز شرکت آرمان‌موتورکویر قصد داشت ابتدا محصولات لوکسژن را به کشور وارد کند و پس از آن در فاز دوم به تولید و مونتاژ آن‌ها بپردازد. اما اکنون شاهد هستیم آذویکو توانسته است مجوز مونتاژ محصولات لوکسژن را بگیرد.
این شرکت دو محصول لوکسژن U6 و دانگ‌فنگ S50 را به‌عنوان محصولات جایگزین ام‌جی360 معرفی کرده است. بر این اساس طبق رأی دادگاه تعزیرات حکومتی مورخ هفدهم خرداد 98، شرکت آذویکو موظف به تحویل یکی از خودروهای اعلامی به انتخاب مشتریان شد و حداکثر زمان لازم برای شروع فرآیند تحویل خودرو لوکسژن از پایان تیرماه ۹۹ و S50 آذویکو از اواخر مهرماه ۹۹ است و باید تا پایان بهمن۹۹ مطابق اولویت‌های ثبت‌نامی به مشتریان تحویل داده شوند.
همچنین شرکت صنعت خودرو آذربایجان باید 18درصد سود مشارکت و 12درصد سود تاخیر به‌عنوان خسارت به مشتریان پرداخت کند و ۱۲‌درصد نیز به عنوان خسارات تاخیر از زمان سررسید قرارداد تحویلی (در خصوص کسانی که مبلغ خسارات بیشتری در قرارداد دارند بر مبنای قرارداد خسارت تاخیر محاسبه خواهد شد) و همچنین مابه‌التفاوت نرخ تورم بانک‌مرکزی از زمان سررسید تحویل قراردادی تا زمان تحویل خودرو (سال‌های ۹۷ ،۹۸ ،۹۹) را هنگام تحویل خودرو جایگزین در حق حواله‌داران کارسازی و از قیمت محصول جایگزین کسر کند.
نکته قابل‌توجه درخصوص محصولات جایگزین، قیمت درنظرگرفته شده‌ای است که توسط برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند. بر این اساس گفته می‌شود لوکسژن U6 با قیمت حدودی 750میلیون تومان به دست مشتریان خواهد رسید که باتوجه مشخصات فنی، امکانات رفاهی و همچنین ارزش این خودرو در بازار چین، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. از طرفی ممکن است بخشی از خریداران ام‌جی360 برای جایگزینی این محصول با خودروهای اعلامی ازجمله لوکسژن U6 با مشکل مواجه شوند؛ چراکه تفاوت قیمت میان این خودروها بسیار قابل‌توجه بوده و برای برخی خریداران امکان‌پذیر نخواهد بود. به همین‌دلیل باید دید مدیران آذویکو برای جلب رضایت مشتریان ناراضی و همچنین انجام تعهدات معوق خود چه تدابیری خواهند اندیشید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پرهام RU ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 0
    من طلای خانمم فروختم که ام‌چی ثبت نام کردم باگرمی۱۲۰هزارالان همون۸برابرشده اینوتورم چطورمیخادحبران کنه این ضررشرکت بمازده وکوتانمیاییم
  • محسن IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    1 0
    آخه كسي كه ماشين با قيمته قطعي ٨٨ مليون سال٩٧ ثبت نام كرده و بيشتر از ٦٠٪؜ قيمته خودروهم زمان ثبت نام داده ماشينه جايگزينه ٧٥٠ مليوني پيشنهاد ميدن اگه اونقدر داشت همرن موقع ١٠٠ تومن ميداد بهترين ماشينو سوار ميشد خودشو خانوادشو سه سال اسيره اینها نميكرد در ضمن قيمت u6 با دلاره ٢٠ هزارتومني ميشه نهايت فول آپشنش٤٠٠ ميليون سعي نكنيد اين اعداده غيره واقعيرو بكنين تو ذهنه مردم با تشكر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =